fotograaf
front-end webdesigner
historicus
freelance auteur

Rolleiflex MX-EVS

Behalve de recent gekregen Yashica-A is ook de Rolleiflex MX-EVS uit 1956 een gerede kandidaat om als 6×6 camera mee te gaan op vakantie dit jaar.

Ik had nog een aantal verlopen Portra 160VC’s liggen en dacht twee dingen tegelijkertijd te doen: testen van de Rolleiflex en testen van de Portra. Nu was het testen van de Rolleiflex niet zo heel hard nodig, dat had Roelof vorige week al uitgebreid gedaan. En met zijn mechanisch/technische vaardigheden hoeft er dan geen twijfel te bestaan of het toestel technisch okay is. Zijn opnames toonden daarnaast een fraai contrast en scherpte.

Het toestel bleek me ook tijdens mijn test geheel en al okay. De Portra echter niet. Een lelijke groene zweem maakte dat de resultaten alleen geschikt leken voor een zwart/wit omzetting.

Maar tegelijk zorgde de kwaliteit van het Tessar objectief ervoor dat ik eigenlijk geen aanpassingen in Photoshop hoefde te doen. Buiten de gewenste z/w conversie heb ik alleen het witpunt gezet.

De rol Portra die ik schoot leverde een paar opnames op die ik hier graag van commentaar voorzie.

Amsterdam | Brouwersgracht

Rolleiflex MX-EVS, Tessar 3,5/75mm, Portra 160vc, Photoshop voor z/w omzetting.

Mooi contrast, goede scherpte, fraaie onscherpte.

Amsterdam Brouwersgracht

Rolleiflex MX-EVS, Tessar 3,5/75mm, Portra 160vc, Photoshop voor z/w omzetting.

Wederom mooi contrast en goeie scherpte.

De keuze tussen mijn Rolleiflex MX-EVS 1956 en mijn Yashica-A uit 1960 als 6×6 camera die meegaat op vakantie is niet zo moeilijk. Lui als ik ben, ga ik kiezen voor de Rolleiflex. Het filmtransport en het spannen van de sluiter van de Rolleiflex is zo simpel als het snel een handle draaien. Als die handle is gedraaid, dan is de film één frame verder en de sluiter gespannen. Tot die tijd is de ontspankop geblokkeerd. Bij de Yashica moet je onthouden of je al een opname hebt gemaakt, want de ontspanknop is op geen enkel moment geblokkeerd. Dubbel-opnames liggen op de loer. Filmtransport en het spannen van de sluiter zijn twee afzondelijke handelingen. Je moet een vaste routine aanleren om te voorkomen dat je mis gaat. Hoeft niet bij de Rolleiflex. Komt bij dat ik weliswaar enthousiast ben over scherpte en contrastomvang van de Yashica, maar achterover val van scherpte en contrastomvang van de Rolleiflex. Die lijkt niet eens echt onder te doen voor mijn digitale werkcamera.

De Rolleiflex gaat mee. Ik moet alleen nog even kijken wat ik voor film meeneem.

Binnenkort meer over analoge fotografie.



Reacties zijn gesloten.